lørdag 10. november 2007

Lefsebaking....

Vel... jeg forsøker i alle fall...

Det startet i formiddag med at jeg skulle koke rømmegrøt til lefsefyllet. Midt i kokingen fikk jeg en telefon som jeg måtte ta og resultatet ble en tynn og melsmakende grøt som fikk æren av å gå i søppla.

Så ble det tid for å lage lefsedeig... jeg kjører i vei og knør sammen deigen vel og lenge. Mel til passe konsistens .... tror jeg i alle fall.

Satte på den fine nye takkeplata på stekeovnen og setter den på og begynner å kjevle. Kjevler og kjevler men deigen blir aldri mer enn 20 cm bred før den ertelystent kryper sammen igjen...

Jeg har testa en 7-8 leiver... men deigen er rett og slett for mye mel i.... å få leivene runde er en annen sak.... de ser ut som spøkelseskladden!

Takkeplata funker utmerket, men jeg må huske at den skal stilles på ca 7 for å steke riktig...

Skal prøve en runde i morra etter at dagens deig gikk rett i søppla sammen med rømmegrøten! Tror jeg lager halv posjon i morra og ser hvordan det hele går med mindre mel i. Vel man skal jo lære på noe vis... smakte godt gjorde de selv om de var noe tjukkere enn farmor sine :)

Ingen kommentarer: