onsdag 8. september 2010

Petaloudes

Etter noen dager med sol, strandliv og utforskning av gamlebyen, så var jeg med på tur til sommerfugldalen Petaloudes.

Stedet er en ravine med en bekk i bunnen som er tilholdsted for millioner av sommerfugler, de sitter tett i tett oppover den lille dalen. Hvor mye utbytte man får av guidede turer er avhengig av hvor god guiden er og dessverre var nok ikke guiden vår den mest erfarne. På turen stoppet vi på et sted som het de 7 kilder, der man kunne se noen av de naturlige kildene som fins på Rhodos og som gjør at øya er godt forsynt med ferskvann. Det stoppet var helt bortkastet etter min mening og to mye av tiden vekk fra selve sommerfugldalen som var det jeg hadde mest lyst til å se.

Petaloudes

Det er bygd gangstier i ravinen og vi klatret friskt oppover mens jeg tok bilder. Siden vi hadde bare en time til rådighet så ble det rett og slett ikke tid til så mye bilder som jeg kunne tenkt meg. Men selve dalen var utrolig stilig, lå i lett skygge pga de høye kantene, mens vannet klukket nedover. Og trærne som er årsaken til at så mange sommerfugler holder til her luktet røkelse, og minner om greskortodokse kirker.

Petaloudes Petaloudes

Det var få av bildene der man kan se klyngene av sommerfugler som ble noe spesielt gode (jeg har meldt meg på fotokurs så vi får se om “hitraten” min på fotografering kan bli litt høyere *fnis*)

Petaloudes

Nå nevnte ikke guiden noe om navnet på sommerfuglene eller hva trærne de holder til på heter, men i følge Wikipedia heter de noe sånt som Euplagia quadripunctaria rhodosensis, eller Jersey tigermøll. Og trærene med den nydelige duften er Liquidambar orientalis – som jeg aldri har hørt om før tror jeg.

Kan anbefale å ta turen til Petaloudes om du ønsker å ta litt bilder, men sørg for å ha tid til rådighet. Kostet vel 5 euro å komme inn i parken, eller rundt der en plass.

Turen jeg var med på gikk med buss og hvis man har en erfaren guide så er buss en god måte å få sett mer av øya man er på.  Man kjører innom landsbyer og forskjellige naturområder, og der guidene er flinke til å fortelle får du et godt innblikk i hvordan man lever. Egentlig mye mer enn om man tar seg frem på egenhånd. Det er første gang jeg har vært med på guidede turer der jeg syns beregnet tid har vært alt for knapp, noe jeg mistenker skyldes at man legger inn stopp for å fremme lokalt næringsliv her og der som ikke har mye med målet for utflukten å gjøre.

På neste utflukt var guiden født og oppvokst på Rhodos, og utbyttet av turen mye bedre. Men det får bli neste post :)

Ingen kommentarer: