mandag 20. juli 2009

Matgleder

Hotellet i Podgora serverte frokost, faktisk ganske bra frokost til “sydenhotell” å være. Det var ulike typer ferskt brød og rundstykker, både fine og grove (magen min sier tusen takk for det!). Det var eggerøre, stekte pølser, hardkokte egg, diverse typer smøreoster, hvitost og diverse typer oppskjær, dessuten både frokostblandinger og drikkeyoghurt.

Alt håndtert av kelnere i hvit skjorte og tversoversløyfe – og en bestemt madam som tildelte bordplassering for oppholdet (jeg antar det var det hun gjorde med sine myndige geleidinger av nye gjester og jeg prøvde ikke å protestere ;))

Det var også små pekara – bakeriutsalg som solgte diverse kaker og brødmat over alt, de hadde massevis av passende saker til å ta med seg på stranden for en snack når man var sulten. På strandpromenaden var det også fastfood bod der man fikk kjøpt pølse med brød og burgere, en ganske snafsen cheeseburger lagde de der må jeg si, med en rødorange lokal saus som smakte litt mildt av sennep kanskje?

Og ikke minst solgte de iskrem – av type italiensk iskrem. Over alt var det de lekreste isdisker med alle mulige slags smaker – jeg spiste is hver dag nesten. Den mest minneverdige var en skål med sjokolade og vaniljeis, dekket med krem og kirsebærsaus, og en mengde med kirsebær!

Frukt og grønt ble solgt fra boder langs veier og torg – om morgenen kom det tøffende en liten båt langs stranden med en kroatiske herremann som sang av full hals der han tøffet inn mot sentrum med båten fullastet av kasser med frukt og grønt. Han leverte de på kaia og tøffet hjem igjen, mens boden på strandpromenaden ble fylt opp av fersk frukt.

Kroatia 2009 217217

Og kroatene lager fantastisk kaffe – jeg angrer på at jeg ikke kjøpte med kaffe hjem. Skikkelig god kaffe fikk jeg over alt jeg var. Kontakten de har hatt med Italia kommer til utrykk i både språk og matkultur.

Kroatia 2009 186186

Som andre middelhavsland spiser man mye grillet fisk og kjøtt i Kroatia, og uten at jeg tror det er tradisjonsmat så dukker den elendige chipsen opp til alle måltider når man spiser på restaurant. Bestiller man en omelett til lunsj så serveres den med chips ;)

Maten var stort sett vanvittig god, lekkert grillet kjøtt og fisk, nydelig pasta og saftige ferske grønnsaker. Og siden man dyrker egen olivenolje som man er stolt over så kommer alt med et drissel av olivenolje! Og det er billig å spise i Kroatia – den dyreste midagen jeg kjøpte kostet ca 160 NOK inkludert øl og kaffe etterpå. Men man må legge på litt tips, for årsaken til at man spiser så billig er at kroatene ikke tjener spesielt godt.

Kroatia 2009 044044 Kroatia 2009 220220

Ølet er billig også, 20 kr for en Heineken (0,33) og det samme for en 0,5 av det lokale ølet. Det lokale ølet var forøvrig godt og forfriskende – det fristet lite  drikke vin i 30 grader så jeg smakte dessverre ikke noe av den lokalt produserte vinen.

Å spise middag mens man ser på at solen går ned på strandpromenaden er forøvrig noe av det beste ved å reise bort på ferie. Se bare på utsikten jeg hadde den ene kvelde:

IMG_0050

Ingen kommentarer: