torsdag 10. juli 2008

Yummm!

En av de store gledene i livet er å spise god mat... livet ville vært fattig om jeg mistet evnen til å smake. Subtile smaker av kanel, kardemomme eller anis... rivende sterke smaker av løk, hvitløk, chili og ingefær. Alt er med på å gjøre mat til en opplevelse.

Her i huset er det derfor mye mer krydder i bruk enn i vanlig norsk tradisjonsmat - selv om smaken av gode råvarer i kjøtt, fisk og grønnsaker også bidrar til stor matglede!

Jeg leser oppskrifter og ser fort om dette blir for mildt for vår smak - står det en båt hvitløk er det altfor lite til at jeg syns piffen blir spenstig nok. Man venner seg til sterke smaker.

Som jeg har skrevet om før har jeg vært på Santorini på ferie en uke - og smakt meg gjennom både nye retter og gamle kjenninger. Maten gir en egen opplevelse av et nytt sted - og denne gangen var jeg riktig heldig! Selv om jeg trakk ned til stranda og spiste på restauranter som nok kvalifiserer til turistfeller så fikk jeg utrolig nydelig mat! I fjor var jeg på Kreta og må ha vært utrolig uheldig for jeg kan ikke huske noe godt jeg spiste der... det var mest spesielt... Jeg husker i alle fall å ha spist indisk mixed grill tandori med geitekjøtt i - rimelig _ram_ i smaken.

På Santorini spiste jeg nydelig gresk mat hver dag - deilig tzaziki med god fet yoghurt, agurk, hvitløk og et hint av fersk dill:

Med fersk varmt brød til kan man spise dette til man dåner! Prøvde også fava a'la Santorini som viste seg å være en tykk mos av gule splitterter, med en litt søtlig smak, toppet med mørkstekte løkringer som var tillsatt noe sursøtt. Skikkelig deilig!

Souvlaki er kjøtt grillet på spyd - kjempegodt med litt sitron og grønnsaker til. Alt kom rett fra grillen og på kvelden kunne jeg sitte på verandaen, med et glass vin og ei bok og kjenne den gode duften av mat på grillen.

Og de gode tomatene! De er en opplevelse i seg selv - i en gresk salat eller på et stykke brød med ost! Tomater smaker helt annerledes når de har fått modne i sol og fri luft rundt Middelhavet. Noe helt annet enn drivhustomat som har blitt plukket mens de var grønne og modnet mens de var underveis i kasser til en butikk.

Stifado... en gryte med kjøtt og løk som stekes i ovnen med litt tomater, hvitløk og et hint av kanel i sausen. Toppet med poteter... og med en kald øl til! Himmelsk! Kleftiko - lam med grønnsaker stekt i folie til kjøttet er så mørt at det faller fra hverandre når du tar i det med gaffelen. Da kjennes det perfekt ut å kunne nyte de gode smakene med utsyn til strand, hav og himmel med en kjølende vind i lufta.

Når middagen er unnagjort er vin på verandaen deilig - med følge av gode olivener og en god bok. Vinden blåser i palmene og man hører raslingen av bladene og bølgene mot stranden. Perfekt!

Ingen kommentarer: